widgeo.net
TVGolo.com - Latest Goals

Tuesday, May 4, 2010

Saat kematian

salam alaiki...
apa khabar arini....waaaaaa....manyak ngntoklah....fuuhhh
sok nak kna bangun awal la..
nak pi bukit kayu hitam,....antar 3 org siam kayt umah aku ni balik...dalam...pas subuh..baliklah..
selama aku kat umah ni..slama aku cuti nih...aku banyak luang masa ngan jemputan sembahyang mayatlah..........kesana kesini aku pi..
pi ngan pak sedara aku..org panggei Ust.Ya..........(zakaria)
aku nak ceta kat hampa la...
selama aku dok pi sembahyang mayat nih..aku dapat gak pengalaman....yalah...aku leh tengok mcm2 ragam org....yg berkaitan ngan si mati n mcm2 la...
  1. anak2 sedih tengok ayah/mak/kuarga depa meninggal
  2. org yg berkaitan ngn si mati,turun2 van,menangis
  3. ada yg steady
  4. yg pompuan la,mata...merah ja...laki....cool jalah..
  5. sebelom smbhyangkan si mati,tok imam adakan la sikit bacaan kat si mati....yg nak pi smbhyang tu....ada yg join...ada yg xjoin...xjoin tu dok luar masjid/surau...join...dok dalam laa..
  6. pastu...tunggu smua jemputan mai smua dlu...barulah sembahyang mayat...
  7. settle smbhyang....diakhiri dengan tok imam kata,"Apa kita kata pada mayat ni?"Makmum jawab,"Bahgia"3x.......pastu kuaqlah masjid...
  8. daptlah duit sedekah dari kuarga si mati.....
  9. pastu....mayat diangkat ke kubur....
  10. dibacanya talkin....pastu...ditanam..
berkenaan ngan tajuk aku nih....anda leh tafsirkanlah noh pa yg patot...bila kita mati nanti....smua org kelam kabut..masing2...ada keja n tugas masing2...kita yg hidop ni...pikiaqlah sama amlan kita kat dunia ni...dah ckup ka tuk akhirat sana nanti....MENCABAR!!!
p/s:phm2 jalah ceta aku ni noh

No comments: